Obszar 1 – zajęcia edukacyjne w ramach podstawy programowej
1. Scenariusz zestawu zabaw ruchowych z elementami metody Weroniki Sherborne, pt.: „Ptasia rodzina”
- Świadomość własnego ciała. „Ptaszki w gniazdach”. Dzieci siedzą podzielone na trójki zwrócone twarzami do siebie, kolana mają złączone. Na sygnał słowny N witają się dotykając głowami, nosami, ramionami, łokciami i dłońmi.
- Świadomość przestarzeni. „Ptaki przygotowuja się do lotu”. Dzieci prostują ramiona – skrzydła, podając sobie ręce tworzą koło i poruszają rękami w układzie góra – dół.
- „Mama ptak i tata ptak”. Dzieci między sobą ustalają role: mamy, taty i dziecka.
- Zabawa bieżna. „Rodzinny lot”. Dzieci biegają w trójkach jedno za drugim. Na haslo TATA całą trójkę prowadzi dziecko, które pełni rolę taty. Na hasło MAMA całą trójkę prowadzi dziecko, które pełni rolę mamy a na hasło DZIECKO na czele trójki staje dziecko, które pełni rolę dziecka.
- Świadomość przestrzeni – zufanie do partnera. „Z gałęzi na gałąź”. Dwoje dzieci z trójki kładzie się na plecach naśladując poprzez rozłożenie nóg i rąk gałęzie drzew. Dzieci naprzemiennie przeskakują między nogami i rękami leżących dzieci.
- Zabawa rytmiczna. „Czas na obiad”. Dzieci wystukują palcami rytm za N naśladując tym samym dziobanie pokarmu.
- Ćwiczenia ortofoniczne. „Szczęśliwe ptaki”. Dzieci naśladują odgłosy ptaków na zgłoskach: ćwir, kra, fiju, tirli.
- Zabawa orientacyjno – porządkowa. „Ptaki kołują”. Dzieci biegają po sali na palcach i na sygnał N, gromadzą się w trójki. Ramiona podczs biegu szeroko rozłożone.
- Świadomość innych wokół nas. Ćwiczenie uspakajające. „Nocka idzie”. Dzieci siadają na dywanie jedno za drugim, obejmują się rękami, kołyszą na boki, nucą do ucha i tulą się do siebie.
- „Ptaki śpią”. Dzieci leżą w bezruchu naśladująć śpiące ptaki w gniazdach.
2. Scenariusz zestawu zabaw ruchowych metodą Karla Orffa.
- Ćwiczenia orientacyjno – porządkowe. Dzieci spacerują w rozsypce w dowolnych kierunkach. Na sygnał N wykonują siad skrzyżny.
- Ćwiczenia rytmizujące. Dzieci zabierają przyrządy do ćwiczeń rozstawione w różnych częściach sali. Swobodnie grzechoczą przed sobą, nad głową, z boku. W siadzie klęcznym grzechotanie z narastaniem i obniżaniem głośności – przy uchu cicho a w miarę prostowania ręki aż do wyprostu ręki coraz głośniej. Powrót grzechotki w stronę ucha – grzechotanie coraz cichsze. Ćwiczenia prowadzone na przemian prawą i lewą ręką. Dzieci maszerują po obwodzie koła i wystukują podany przez N rytm uderzając grzechotkę na przemina o uda i brzuch.
- Zabawa ożywiająca. Dzieci dobieraja się w pary. Na sygnał dźwiękowy rozbiegają się po sali a gdy dźwieki ucichną wracają do swojego partnera, chwytają się za ręce i spacerują.
- Improwizacja zadań rytmicznych. W siadzie skrzyżnym do podanego przez N tekstu rymowanki „Idzie rak nieborak, gdzie uszczypnie będzie znak” dzieci dobierają melodię i spiewają klaszcząc w dłonie.
- Improwiazacja ruchowa z przyborem. Dowolna zabawa dzieci z grzechotką z towarzyszeniem akompaniamentu N. Improwizacja własnym ciałem.
- Wyczucie siły. Dzieci podrzucają grzchotkę i chwytają, uderzają cztery razy o podłogę.
- Ćwiczenia oddechowe. Dzieci ustawiają grzechotkę w dowolnej części sali i z dowolnej pozycji dmuchają grzechotkę starając się przesunąć ją.
- Ćwiczenia korekcyjne. W siadzie skulnym dzieci toczą grzechotkę pod stopami aż do wyprostu nóg, po czym powracają z grzechotką pod stopami do siadu skulnego.
- Wyczucie rytmu. Zakończenie zajęć. Dzieci maszerują w rytmie muzyki po sali i wystukują jej rytm uderzając grzechotką o rękę rytmizując słowa do-wi-dze-nia. Gdy muzyka ucichnie, odkładają przybory w wyznaczone miejsce.
OObszar 1 – przykłady dobrych praktyk przedszkola związanych z aktywnością fizyczną:
1. Mini siłownia.
Za sprawą sponsora nasze przedszkole wzbogaciło się o urządzenia do ćwiczeń siłowych. Przedszkolaki mają możliwość rozwijać swoją tężyznę fizyczną na rowerku stacjonarnym, steperze i dwóch różnej wielkości bieżniach. Dzieci wspaniale się bawią….
2. Spacery.
Spacerujemy prawie codziennie bez względu na porę roku i pogodę w myśl zasady: „Nie ma złej pogody są tylko złe ubrania”. Odwiedzany ciekawe zakątki wiejskie, takie jak zagajnik nad rzeką Sołą, wyspę na stawach rybnych czy polanę czerwonych dębów. Często spacery kończymy „brykaniem” na sąsiadującym z przedszkolem wspaniałym boiskiem LKS Skidziń…
3. Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka.
Spacerujemy prawie codziennie bez wzgledu na porę roku i pogodę w myśl zasady: „Nie ma złej pogody są tylko złe ubrania”. Odwiedzany ciekawe zakątki wiejskie, takie jak zagajnik nad rzeką Sołą, wyspę na stawach rybnych czy polanę czerwonych dębów. Często spacery kończymy „brykaniem” na sąsiadującym z przedszkolem wspaniałym boiskiem LKS Skidziń..
Obszar 1 – przykłady dobrych praktyk
1. Szwedzki stół.
W każdą środę w naszym przedszkolu mamy możliwość przygotowywania sobie samodzielnie smacznych, zdrowych kanapek na śniadanie. Dzięki temu uczymy się zasad zdrowego odżywiania i wiemy co to jest PIRAMIDA ZDROWIA.
2. Sałatka owocowa.
W bieżącym roku szkolnym starszaki na zajęciach edukacyjnych robiły sałatkę owocową. Scenariusz zajęć edukacyjnych pt.: „Sałatka owocowa”
Cele ogólne:
• kształcenie umiejętności odpowiedniego dobierania składników do wykonania sałatki
• bezpieczne posługiwanie się sprzętem kuchennym
• utrwalenie nawyku higienicznego przygotowania i spożywania posiłków
• kształcenie umiejętności współdziałania w grupie
• zachęcanie do wykonywania drobnych posiłków
1. Powitanie „Iskierka przyjaźni” – Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech zaraz wróci do moich rąk. (koło utworzone z dzieci i rodziców).
2. Zagadki słowne
Dzieci odgadują zagadki (dobierają ilustracje), gdzie rozwiązaniem są nazwy owoców: wiśnia, śliwka, czereśnia, jabłko, gruszka, banan, pomarańcza, kiwi, winogron
3. Porządkowanie owoców według pochodzenia
Dzieci układają w grupach owoce krajowe i zagraniczne. Przypomnienie nazw drzew, z jakich pochodzą
4.Zabawa ruchowa „sałatka owocowa”
Nauczyciel z dziećmi tworzy koło – salaterkę, na hasło (nazwa owocu) do środka wchodzą dzieci mające dany emblemat owocu i zaczynają taniec, następnie dołączają kolejne owoce, które wspólnie tańczą, na hasło jogurt dzieci łączą się ze sobą tworząc sałatkę (kompozycję). W ten sposób dzieci poznają składniki i kolejność wykonania sałatki.
5. Zabawa dydaktyczna „Co to?’
Zagadki dotykowe – rodzic podaje owoc dziecku, to odgaduje, co to za owoc.
Zagadki węchowe – dziecko podaje owoc rodzicowi do wąchania, rodzic odgaduje, co to za owoc.
Zagadki smakowe – dzieci i rodzice odgadują po smaku nazwę owocu (po 6 zagadek) każdy uczestnik odgaduje jakąś zagadkę.
6. Wysłuchanie i wspólne śpiewanie refrenu piosenki WITAMINKI
Witaminki, witaminki,
Dla chłopczyka i dziewczynki
Wszyscy mamy dziarskie minki,
Bo zjadamy witaminki!
7. Próby określenia znaczenia owoców w diecie człowieka – piramida zdrowego żywienia
Na podstawie doświadczeń i materiałów przyniesionych przez dzieci odczytywanie, jakie składniki – witaminy zawierają poszczególne owoce i po co są one nam potrzebne.
Pokaz piramidy zdrowego żywienia i miejsca w nim owoców i warzyw. Zachęcanie do jedzenia owoców i warzyw – wykonanie sałatki owocowej.
8. Mycie rąk i przygotowanie miejsc pracy.
Przypomnienie o trzymaniu noża, zasady poruszania się z narzędziami
9. Wykonanie sałatki
10. Degustacja – estetyka i higiena spożywania posiłków
11. Podsumowanie i ewaluacja zajęć pracy swoich wychowanków.
Obszar 4 – szkolenia o tematyce zdrowotnej:
1. 25 września 2013 roku odbyło się w naszym przedszkolu szkolenie z Dietetykiem zdrowego żywienia dla wszystkich pracowników przedszkola na temat: „Wpływ zdrowego odżywiania na rozwój dziecka”. Poznaliśmy postawowe zasady zdrowego żywienia, składniki codziennego jadłospisu przedszkolaków, zapotrzebowanie kaloryczne dzieci a także kilka ciekawych, „odchudzonych” jadłospisów.
2. 9 stycznia 2014 roku na spotkaniu z rodzicami dietetyk Poradni Dietetycznej „Dieta i My” z Centrum Rehabilitacji VITAMED przedstawiła rodzicom zasady zdrowego odżywiania.
Obszar 8 – aktywność w gronie rodziny:
1. Biesiada górnicza z nutą sportową. Uroczystość środowiskowa w Domu Ludowym w Wilczkowicach. Biesiada rozpoczęła się od powitania wszystkich gości w szczególności górników, którzy na te okazję założyli górnicze stroje. Dla Nich były życzenia, wierszyki i tradycyny taniec Trojak w wykonaniu przedszkolaków, którzy weszli na scenę w odświętnych strojach przy dźwiękach marsza górniczego.
Po części uroczystej rozpoczęła się część biesiadna, w której do aktywnej zabawy zaprosiliśmy wszystkich gości. Prowadzący RICHTER GŁÓWNY i RICHTER ŚPIWOK zachęcali do sportowych okrzyków i zawołań i innych form pozytywnego dopingu.
Publiczność została podzielona na dwie rywalizujące ze sobą drużyny kibiców – SZWARNIOKÓW i KAMRATÓW, które wspaniale poradziły sobie z proponowanymi konkurencjami. Dzieci prezentowały układy ruchowo-taneczne, gimnastyczne. Biesiada była również okazją do zaprezentowania najlepszych sportowców naszego Zespołu oraz dzieci, które rozwijają swoje sportowe pasje.
2. Dzień Babci i Dziadka – „Bawimy się z Dziadkami” – uroczystość wewnątrzprzedszkolna dla zaproszonych gości, członków rodziny przedszkolaków. Tradycyjnie, jak co roku przedszkolaki podziękowały swoim dziadkom za miłość, serce i czas jaki im poświęcają. Specjalnie dla Nich przygotowały Jasełka a po przedstawieniu zaprosiły swoich gości do wspólnych zabaw i gier ruchowych przy zabawach M. Bogdanowicz.